Idag funderar vi kring vad digitala marknadsplatser kommer innebära för industriföretag.
Den nya digitala ekonomin organiseras kring marknadsplatser som Amazon och Air BNB. Från ett konsumentperspektiv är det inte svårt att förstå framgången hos marknadsplatserna: Vi får ett större utbud, marknaden är tillgänglig när som helst, var som helst och det blir lättare att göra prisjämförelser. Det här har förändrat våra förväntningar kring valmöjligheter, pris och tillgänglighet. Både lokalt och globalt. Det är inte konstigt att samma krav börjar ställas även av företag som beställer tjänster och varor inom industrin.
På X10D Solutions tror vi att den digitala marknadsplatsen innebär en fundamental förändring i hur företag arbetar med varandra. Nyligen frågade jag Rikard Torkelsson (VD på X10D Solutions) kring vilka förändringar han ser om vi kikar i spåkulan.
– Digitala marknadsplatser ger köpare och säljare ett effektivt och sofistikerat sätt att göra affärer med varandra. Jag ser flera fördelar för alla inblandade.
Till exempel blir det enklare för ett företag att testa olika produktionsprocesser. Om du är van vid att arbeta med PVC-plast kan du pröva att beställa en kort serie i ett annat plastmaterial.
Man kan också minska sina lagernivåer på reservdelar genom att 3dprinta dem vid behov.
Digitala marknadsplatser innebär alltså många fördelar vad gäller kortare ledtider och minskad lagerhållning. Men det kommer också ställa helt andra krav på företag än tidigare.
Marknadsplatserna förändrar även säljarens roll
I februari 2018 firade företaget PT&R Manufacturing att deras bästa säljare hade sålt för en miljon dollar och expanderat deras kundbas. Men ”stjärn-säljaren” är ingen person utan i själva verket en digital Business2Business(B2B) marknad där kunder kan beställa bland annat cnc-, plåttillverkning och 3D printning av CAD-modeller man laddar upp till plattformen. Företaget i fråga är litet och har inget dedikerat säljteam, man behöver det inte i och med att kunderna använder den digitala marknadsplatsen.
Tidningen Forbes förutsåg redan 2015 att bara i USA kommer en miljon(!) B2B-säljare bli av med jobben fram till 2020 på grund av framväxande digitala marknader.
Primärt är det säljarna som mest sitter och tar emot beställningar som påverkas. I Dassault Systèmes magasin Compass tar man upp problematiken och frågor sig hur man som organisation anpassar sin säljavdelning till detta nya landskap.

Nya marknadsplatser ger nya möjligheter
Det är solklart att dessa marknadsplatser förändrar förutsättningarna i grunden för många företag.
Även ett litet företags produkter borde kunna kopplas till dessa marknadsplatser och kanske mångdubbla antalet kunder.
På X10D Solutions ser vi mycket fram emot att se vad Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE plattform kan erbjuda med sin Marketplace:
På 1800-talet byggde vi i Sverige järnvägar som tog järnmalmstransporterna från Norrland till Europa och skapade förutsättningarna för Sverige som industriland. Nu på 2000-talet skapar vi istället en ny digital infrastruktur där Marknadsplatserna blir en del av de nya digitala stambanorna. De kommer att ge oss fantastiska möjligheter att konkurrera med hela världen på en digital marknad.